Kuusi puhtaan bhaktin tunnusmerkkiä
Klesaghni, subhada, moksa-laghutakrt, sudurlabha, sandranandana-visestama, Sri Krsnakarsini
Puhdas antaumuksellinen palvelu:
Klesaghni – Suo helpotuksen maallisista kärsimyksistä.
Voimme pyrkiä muuttamaan elämämme suuntaa itsekurilla, ritualistisilla harjoituksilla tai hyväntekeväisyydellä, mutta niin kauan kuin sydän ei ole puhdas, on vaarana luisua takaisin epätoivottuihin tekoihin ja jatkaa elämää kärsimyksen polulla. Puhdas antaumuksellinen palvelu polttaa tulen lailla menneistä teoistamme juontuvat kärsimykset sekä poistaa vähitellen kaikkein perimmäisen syyn, joka on tietämättömyys.
Subhada – On kaiken hyväenteisyyden alku.
Todellinen hyväenteisyys on toimintaa, joka on suotuisaa kaikille ihmiselle koko maailmassa. Hyväenteisyyden voi tunnistaa siitä, että se on: hyödyllistä, viehättävää, se tuottaa hyviä ominaisuuksia ja antaa suurta iloa. Bhakti antaa harjoittajalleen korkeampaa makua, tarkoittaen sitä, että mielenkiinto vähempiarvoisiin asioihin laimenee kuin itsestään.
Moksa-laghutakrt – Minimoi vapautuksen tärkeyden.
On kolme onnellisuuden astetta:
- Onnellisuus materiasta
- Brahman-oivallus tai vapautus
- Antaumuksellisen palvelun suoma onni
Vapautuksen suomasta onnellisuudesta puuttuu ymmärrys yliaistillisesta mausta, jota voi maistaa vain harjoittamalla antaumuksellista palvelua. Näistä kolmesta vain antaumuksellisen palvelun suoma onni on ikuista.
Sudurlabha – On harvoin saavutettu.
Puhdas antaumuksellinen palvelu saavutetaan harvoin kahdesta syystä.
- Kukaan ei voi saavuttaa sitä yksin – me tarvitsemme puhtaiden bhaktojen seuraa ja heidän armollisuuttaan. Bhaktin siemen voidaan saada sitä kantavan bhaktan sydämestä, sadhu-sanga.
- Korkein voi hyvin helposti suoda materialistista onnea tai jopa vapautuksen, mutta Hän ei ole innokas antamaan puhdasta antaumuksellista palvelua, sillä puhtaalla bhaktilla on voima hallita jopa Korkeinta.
Sandrananda-visesatma – Suo käsittämätöntä iloa.
Mitään muuta onnea ei voida verrata bhaktin suomaan onneen. Termin sana sandra viittaa tiheään tai tiiviiseen, ananda tarkoittaa onnea tai autuutta. Vertauksena voidaan käyttää maidon keittämistä: kun maitoa keitetään pitkiä aikoja, se tiivistyy ja muuttuu hyvin makeaksi. Kuten maito muuttuu tiivistyessään kondensoiduksi maidoksi, samoin antaumuksellisen palvelun suoma onni tiivistyy ja makeutuu aina vain läpäisemättömämmäksi autuudeksi.
Sri krsnakarsini – On ainoa keino viehättää Korkeinta.
Korkein ei tarvitse mitään, mutta meidän rakkautemme Häneen viehättää ja ilahduttaa Häntä. Antaumuksellinen palvelu on ainoa keino ymmärtää ja saavuttaa Korkein, BG 18:55.