Kuusi mielen vihollista
23.03.2022
Kāma, Krodha, Lobha, Moha, Mada, Mātsarya
Nämä kuusi mielen
vihollista ovat aina seuranamme. Me voimme vähentää niiden otetta harjoittamalla
bhaktia, mutta sanotaan, että hyvin edistyneelläkin tasolla on oltava tarkkana eikä
mikään varovaisuus ole liiaksi. Tärkeimmät keinot taistelussa näitä sisäisiä
vihollisia vastaan ovat maha mantra sekä bhaktojen seura saddhu-sanga.
Kāma, himo
- Olemme sidoksissa aisteihimme, jotka vaativat jatkuvaa huomioitamme ja saavat mielemme haluamaan kaikkea mahdollista. Kaikki nämä toiveet omien aistien tyydyttämiseksi ovat kāma, yhtälailla niin viattomat mielihalut jäätelöön tai auringonpaisteeseen, kuin halu saada valtaa tai omaisuutta toisten kustannuksella.
- Bhaktissa aisteja ei pyritä sulkemaan keinotekoisesti, vaan ne suunnataan kohti Korkeimman palvelua. Silmillä voimme katsella kauniita alttarihahmoja ja lukea pyhiä kirjoja, suulla toistaa pyhää ääntä ja puhua oppimaamme eteenpäin, nenällä voimme haistaa Korkeimmalle uhratun suitsukkeen tai kukkien tuoksua, suulla voimme maistaa herkullista pyhitettyä kasvisruokaa ja kehollamme voimme tanssia Korkeimman edessä sekä tehdä palvelusta.
- Himon vastakohta on rakkaus Korkeimpaan prema.
Krodha, viha
- Viha syntyy kun toiveemme ja halumme eivät toteudu. Viha on mielen vihollisista haitallisin, sillä sen vallassa saatamme käyttäytyä täysin järjettömästi ja aiheuttaa suurta kärsimystä ympäristöllemme.
- Vihan vastakohta on myötätunto.
Lobha, ahneus
- Ahneus on sitä että mikään ei riitä. Neljän kenkäparin rinnalle on saatava viides, tai että tekee mieli toista annosta vaikka vatsa on jo täysi. Luonnonlaaduista alin, tamas, pitää meitä tiukassa otteessaan niin kauan kuin meissä on jäljellä näitä kolmea: kāmaa, krodhaa ja lobhaa, himoa, vihaa ja ahneutta.
- Ahneuden vastakohta on tyytyväisyys.
Moha, harha
- Pohjimmainen harha on ajatella: "Minä olen tämä keho ja omaisuuteni kuuluu minulle." Todellisuudessa keho on sielumme väliaikainen kulkuväline joka kuuluu Korkeimmalle, kuten myös kaikki mitä kuvittelemme omistavamme. Se että pitää tätä kaksinaisuuksien maailmaa ainoana todellisuutena sitoo ihmisen lujasti harhan valtaan.
- Harhan vastakohta on tieto.
Mada, ylpeys
- Ylpeys esiintyy monessa muodossa. Ylpeys omaisuudesta, taidoista tai ominaisuuksista on selvemmin havaittavaa, mutta ihminen voi olla ylpeä myös henkisestä edistymisestään tai hyvän ihmisen maineesta.
- Ylpeyden vastakohta on nöyryys.
Mātsaraya, kateus
- Kateus on sitä että tuntee tuskaa toisen menestyksestä ja riemua toisen epäonnesta. Pohjimmiltaan kateus on kateutta Korkeinta kohtaan - me haluamme olla samassa asemassa Korkeimman kanssa, itsenäisiä oman maailmamme valtiaita. Kun oivallamme olevamme palvelijan, Korkeimman ilahduttajan asemassa, kateutemme voi alkaa vähetä.
- Kateuden vastakohta on arvostus.