Kuusi bhaktille suotuista asiaa

11.05.2024

Utsaha, niscaya, dhairya, tat-tat-karma-pravartana, sanga thyaga, sato vrtti



Utsaha – innokkuus

  • Utsaha on älykästä ja käytännöllistä toimintaa Korkeimman iloksi, edistyneempien bhaktojen avustuksella. Jokaisella on omat vahvuudet ja innostuksen kohteet, jotka voidaan kääntää palvelemaan Korkeinta. Jos tykkää musiikista, voi kuunnella kirtanaa, kirtanam. Jos tykkää lenkkeillä, voi samalla toistaa mantraa, smaranam. Jos tykkää tuijottaa youtubea, voi valita bhaktista kertovia pätkiä – niitä on siellä lukemattomia, sravanam.
  • Uthsaha ei tarkoita lapsekasta häilyvää intoilua eikä myöskään toimintaa, jota värittää liika intohimo rajas. Utsaha on sattvista ja vakaata innokkuutta ja ponnistelua bhaktissa.

Niscaya – luottamus bhaktin prosessiin

  • Bhaktojen seura, henkisen opettajan neuvot ja pyhät kirjoitukset lisäävät luottamustamme bhaktiin.
  • Bhaktin suomat sisäiset kokemukset sekä toisten kokemukset, joita voimme kuulla, lisäävät luottamustamme bhaktiin.
  • Kun olemme luottavaisia, bhaktin harjoittaminen tuntuu helpolta ja teemme viisaita valintoja kuin itsestään.

Dhairya – kärsivällisyys

  • Kun kukan siemen kylvetään, vie aikansa ennen kuin kukka kukkii. Prosessia ei voi nopeuttaa, mutta voi tehdä kaikkensa että se tapahtuu: pitää rikkaruohot loitolla ja huolehtia, että taimi saa valoa ja ravinteita. Ei pidä häiriintyä ukkosmyrskyistä tai paahdekausista, kolmenlaiset kärsimykset kuuluvat tähän maalliseen elämään.
  • Bhakti on sekä tie, että määränpää. Bhakti tapahtuu sydämessä juuri nyt. Ei ole kiire mihinkään.

Tat-tat-karma-pravartanat – toimiminen säännöstelevien periaatteiden mukaan

  • Aineelliseen maailmaan sitovien toimien säännöstely tekee tilaa bhaktin tarjoamalle korkeammalle onnelle. Se mikä maallisesta näkökulmasta voi vaikuttaa vapauden rajoittamiselta, on ikuisesta näkökulmasta edellytys todelliselle vapaudelle.
  • On kahdenlaisia säännösteleviä periaatteita: asioita joita meidän tulisi välttää yama, ja asioita joita meidän tulisi tehdä niyama. Tätä voi verrata vuorelle kiipeämiseen: meidän on ponnisteltava eteenpäin keskittyen bhaktiin ja samalla pidettävä huoli siitä että emme lähde putoamaan takaisin alaspäin maailman murheisiin.
  • Bhaktin yamat ovat esim. neljä säännöstelevää periaatetta.
  • Bhaktin niyamat ovat esim. yhdeksän menetelmää.

Sanga thyaga – epäsuotuisan seuran välttäminen

  • Seura tekee kaltaisekseen. Toiveet, tavat ja uskomukset tarttuvat hyvin helposti. Jokaisen vanhemman toive on, että kasvaessaan lapsi välttyisi huonolta seuralta. Samalla tavalla Korkein toivoo meidän itsenäisesti valitsevan sellaista seuraa, joka tukee bhaktin kasvua.
  • Hyvä seura lisää sattvaa, kirkastaa älyä, lisää uskoa ja antaa makua bhaktiin.

Sato vrtti – aiempien arvovaltaisten opettajien seuraaminen

  • Pyhistä kirjoituksista me voimme lukea miten aiemmat arvovaltaiset opettajat ovat toimineet ja tämä tieto tarjoaa meille suuntaa kohti korkeampia kokemuksia. Esimerkiksi hyvin edistyneet bhaktat heräävät brahmamuhurtan aikaan (noin klo 4) ja keskittyvät päivän ensimmäiset tunnit Korkeimman palvelemiseen. Tällainen alku päivälle on erinomaisen hyväenteinen.
  • On järkevää tehdä harjoitusta oman kapasiteetin mukaan ja edetä hitaasti mutta varmasti hyvässä ohjauksessa.